FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott11/12/2012

Urkundsforfalskning?

Hej jag är 17år gammal och blev tagen utanför en klubb med ett falsk leg (med mitt namn på och personnummmer, utom de två första) Vakterna och poliserna påpekade gång på gång hur dåligt leget var men vad kan det bli för påföljder? (ostraffad)

Lawline svarar

Hej, kul att du kommer till oss på lawline. Att använda sig av falskleg kan utgöra brottet brukande av falsk urkund, 14 kap 9 § brottsbalken (BrB). Av denna paragraf framgår aven att den som brukar falsk urkund skall dömas såsom han själv tillverkat den falska urkunden. Brukaren döms i vanliga fall inte för brukandet enligt förevarande paragraf utan istället for förfalskningsbrottet. Detta tar oss till brottet Urkundsförfalskning vilket återfinns i 14 kap 9 § BrB. Denna paragraf anger att den som, genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller annarsframställer falsk urkund eller ock falskeligen ändrar eller utfyller äkta urkund, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för Urkundsförfalskning till fängelse i högst två år. Även att skriva sitt eget namn på en för annan avsedd urkund kan vara urkundsförfalskning om underskriften skall ge sken av att den rätta personen med samma namn skrivit sitt namn. Alltså, att använda sig av annans urkund, skapa en ny och andra kan utgöra Urkundsförfalskning. Något som ar viktigt att namna ar rekvisitet "bevishanseende". Detta innebär att det måste föreligga fara för förväxling med en äkta urkund. Det skall vara sannolikhet att den förfalskade urkunden kommer till användning vid bevisning och sannolikhet att dess användning skulle medföra skada eller olägenhet. Alla tre villkoren måste vara uppfyllda för att fara i bevishänseende skall föreligga. Beträffande straffet kan man dömas till fängelse i högst två år. Domstolen har i praxis valt att tillämpa en straffskala på fängelse i 14 dagar till 2 år om den är att ses såsom normalgraden. Då du ar av ringa ålder kommer detta att utgöra en förmildrande omständighet. Alltså, fängelse ar i praktiken uteslutet som påföljd. Troligtvis kommer påföljden för en person i denna ålder vara dagsböter, högst 200, eller ungdomstjänst i lägst 20 högst 100 timmar. Lycka till Jacob
Lawline RådgivareRådgivare