Gåva vid dödsfall

Min far var gift med en har avlidit, gift med en kvinna som har egna barn. Det visar sig att han den 15/8 två månader innan ha dör skrivit under ett gåvobrev till förmån för hennes barn. Det en fjärdedel av äganderätten i en tomt som skänktes bort. troligen för att komma undan arvsfördelningen till hans barn. De visste att han var dödssjuk och hade kort tid kvar att leva. Kan man bestrida detta typ i sina sinnes fulla bruk. summan som skänks är 1/4 av ca 170000kr (taxeringsvärdet av en tomt.Han gick på stark morfin mot sina smärtor.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga här på Lawline! Huvudregeln vad gäller gåvor är att det är fritt fram för individ att förfoga över sin egen egendom. Inskränkning i denna frihet står dock att finna i efterlevandes makes rätt till egendom om den getts bort i nära anslutning till skilsmässa. Någon direkt rätt för bröstarvinge, vilket du är, att få gåvohandlingar att gå tillbaks enbart på grund av arvsrätten som sådan finns däremot inte. Det skall dock sägas att utgivandet av en gåva är att anses som ett vanligt avtal och kan som sådant påverkas av Avtalslagens reglering (SFS 1915:218). I denna finns det möjlighet att göra ett avtal ogiltigt om det skapats under vissa förutsättningar. I Avtalslagen § 28-38 hittar du dessa olika grunder. I 36 §, vilken är en generalklausul, så finns möjlighet att åberopa alla variabler som på något sätt påverkat avtalets genomförande eller utformning. Även om avtalet är ingått och generellt alltså står sig finns här en möjlighet att väcka talan om ogiltighet och möjligen få gåvoavtalet ogiltigförklarat och utan verkan. Det är svårt att ge något definitivt svar i denna del utifrån det du nämner men mitt förslag är att du diskuterar det närmre med ett juridiskt ombud som även kan hjälpa dig med en framtida stämningsansökan. Jag hoppas att denna information ger dig stöd i ditt agerande framöver Lycka till! Mvh Patrik
Patrik Kragh MyllenbergRådgivare