Mögelskadad hyresrätt. Ansvar och skadestånd.

Hej! Jag har bott i en fin hyresrätt i 3 år nu. Nu har jag hittar mögel i mitt badrum, som förmodligen varit där kanske..1 år? Det vill säga att det förmodligen uppkommit under min tid. Vad händer då? I normala fall är det hyresvärden som bekostar dessa skador men kan han på något sätt säga att jag underlåtit att informera honom då det gått så pass lång tid? Möglet sitter vid taket i badrummet och jag har bara trott det varit små smutsfläckar, men nu när jag skulle byta lampor så såg jag närmare på det och märkte nu att det kan vara mögel. Vad är mitt ansvar, vad är hans ansvar? Och huvudfrågan - kan jag bli betalningsansvarig?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! När en brist har uppstått i en lägenhet ska den avhjälpas inom skälig tid av hyresvärden. Om denne underlåter att göra detta får du som hyresgäst avhjälpa bristen, i detta fall möglet, på hyresvärdens bekostnad. Det är dock vanligare att man använder sig av åtgärdsföreläggande. Då beslutar hyresnämnden, efter en ansökan från dig, att bristen ska åtgärdas av hyresvärden. Han eller hon kommer då få en viss tid inom vilken felet ska vara åtgärdat. Om inte avhjälpandet kan ske inom skälig tid eller om hyresvärden underlåter att utföra åtgärden kan du som hyresgäst häva avtalet. För den tiden som mögelskadan finns har du rätt till skälig nedsättning av hyran. Du kan även ha rätt till ersättning för ev. skada som uppstått pga. bristen om inte hyresvärden visar att det inte beror på hyresvärdens försummelse. Du som hyresgäst ska vårda lägenheten under tiden som du bor där och om det är pga. ditt handlande som skadan har uppkommit så är du skyldig att ersätta hyresvärden för detta. Du är skyldig att snarast möjligt meddela hyresvärden att skadan har uppkommit. Om du inte gör detta och skadan blir värre är du ansvarig för den skada som uppkom pga. försummelsen. Om hyresvärden kräver ersättning för skadan är det han eller hon som ska bevisa att skadan har uppkommit under hyrestiden men han har inte hela bevisbördan. Det kan vara väldigt svårt för hyresvärden att bevisa detta. Om hyresvärden kan bevisa att bristen inte förelåg när du flyttade in presumeras du ha vållat skadan om du disponerar över bostaden ensam. Då får du visa det troligt att du inte har vållat skadan. Vad som är viktigt att komma ihåg är att det krävs ett vållande för att du ska bli skadeståndsskyldig, du ska alltså ersätta de skador som uppstått pga. att du varit vårdslös, försumlig eller oaktsam. Sådant som du inte kan råda över anses inte vara vållat av dig. En lägenhet ska tåla normal förslitning. Hyresvärdens ansvar att avhjälpa bristen förfaller endast om han eller hon kan bevisa att du som hyresgäst är ansvarig för bristen. En hyresvärd är under hyrestiden även skyldig att hålla lägenheten i gott skick. Denne ska med skäligt mellanrum se till att reparationer och annat utförs så att lägenheten är fullt brukbar. Dessa tider är dock ganska generösa till hyresvärdens fördel men kan ändå vara av vikt om det gått för lång tid sedan lägenheten sågs över. Det finns dock undantag från detta, tex. om du hyr ett helt hus eller lägenheten är en lägenhet i ett ägarlägenhetsfastighet.
Frida LindbergRådgivare