FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott07/12/2012

Extraordinära rättsmedel

Hej, Min man fick ett strafföreläggande gällande ringa narkotikabrott på 30 dagsböter och 500 kr till brottsofferfonden totalt 5300kr. Han hade haft på sig 2 st tabletter innehållande bromazepam som är narkotika.Denna medicin har han fått i Marocko han har inte haft en tanke på att det kan vara narkotika klassat i Sverige. I Marocko kan man köpa den utan recept. Han kan säkert få kontakt med läkaren som kan skriva ut läkarintyg på att han fått detta rekommenderat av en läkare i Marocko. I kontakt med sjukvården här har han efterfrågat Lexomil som läkemedlet heter, men läkarna samt apotekarna har bara sagt att de inte känner till läkemedlet men ingen har tyvärr yppats ngt om att det är narkotika klassat.Han har fått utskrivet SSRI preparat som han inte velat ta då han mått dpligt av det. Har han någon chans att överklaga detta eller ska han bara acceptera domen. Det värsta är att han hamnar i brottsregistret i 2 år och han arbetar inom vården. Dessutom har han en usel lön på ca 9000kr efter skatt.

Lawline svarar

Hej! Enligt svensk lag krävs det uppsåt, enligt 1 Kapitel 2 § 1 stycke Brottsbalken. Detta gäller även för narkotikabrott. Vill du läsa närmare om narkotikabrott hänvisar jag dig till Narkotikastrafflag (1968:64). Då jag förmodar att din man under huvudförhandlingen presenterade bevisning som styrkte att medicinen är receptfri i Marocko och även visade upp läkarintyget från läkaren i Marocko tycker jag att det låter konstigt att han blev dömd. Men det är väldigt svårt för mig att bedöma. Jag måste tyvärr meddela att då jag förutsätter att tid för överklagan har gått ut har domen därmed vunnit laga kraft och alltså är det bara extraordinara rättsmedel som står till buds för att förändra domen. Det innebär alltså resning enligt 58 Kapitel 2 § Rättegångsbalken. Detta är väldigt svårt att få beviljat. Det ska för att resning ska bli aktuellt handla om grova rättegångsfel som begåtts av tjänstemännen under huvudförhandlingen i Tingsrätten, att någon i rätten varit jävig, eller att en ny omständighet eller bevis framkommit som inte tidigare framförts. De extraordinära rättsmedlen används extremt restriktivt så det är inte någonting jag rekommenderar.
John WidénRådgivare