Användandet av logga i en kritisk framställning

Läst en liknande fråga som berörde varumärkesskydd angående användande av logotyp. Mitt exempel: Kommunalt projekt har logga. Politisk organisation vill använda logga i del av nytt, kritiskt verk. Hur ser det ut gällande varumärke- och upphovsrättsintrång?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Eftersom jag inte har fler omständigheter om själva loggan och exakt vad ni tänker göra med den så är det svårt för mig att ge ett säkert svar på frågan men jag ska göra mitt bästa med det jag har. Upphovsrätt och varumärkesrätt regleras i Upphovsrättslagen resp. Varumärkeslagen, se https://lagen.nu/1960:729 och https://lagen.nu/2010:1877. Loggor kan skyddas både genom upphovsrätt och varumärkesrätt och olika reglering gäller beroende på vilket sorts skydd som åberopas. För att en logga ska kunna skyddas genom upphovsrätten så måste den uppnå så kallad verkshöjd vilket innebär att den ska uppnå ett visst mått av självständighet och originalitet. Om loggan inte kan anses vara tillräckligt originell så är upphovsrätt inte aktuellt överhuvudtaget. Det är alltså långt ifrån säkert att loggan ens omfattas av upphovsrätten men den bedömningen görs först vid en eventuell process. Även om loggan skulle skyddas så får den ändå ingå i en kritisk framställning under förutsättning att verket är offentliggjort (vilket det verkar vara, se UpphovsrättsL 8§) och det inte sker i digital form. Ni får alltså inte använda loggan på er hemsida om den är skyddad. Den får däremot användas i t.ex politiska reklamblad, tidningar och tidskrifter. Vad gäller tidningar och tidskrifter så får loggan användas även i en digital version trots förbudet ovan, se UpphovsrättsL 23§. Om ni använder loggan så ska namnet på den eventuelle upphovsmannen också sättas ut i enlighet med god sed t.ex. en liten notis under bilden, se UpphovsrättsL 3§. För att en logga ska skyddas enligt Varumärkeslagen så ska den användas i näringsverksamhet och dessutom ha särskiljningsförmåga för en viss vara eller tjänst (se 1 kap 5§). Den ska också vara antingen vara inarbetad eller registrerad(se 1 kap 6§). Varumärkesskydd är alltså endast aktuellt om det används inom kommersiell verksamhet så det är högst tveksamt om varumärkesrätten överhuvudtaget är tillämplig, det beror helt enkelt på vad det är för sorts kommunalt projekt som loggan används i. Om det är en logga för ett kommunalt bolag så kan den skyddas men om det är en logga för ett politiskt projekt så är skydd inte aktuellt. Även om loggan är skyddad så omfattar skyddet i varumärkeslagen endast kommersiell användning, en kritisk framställning av en politisk organisation gör alltså inte intrång på skyddet (se 1 kap 10§). Så för att sammanfatta och svara på din fråga: Det är tveksamt om loggan överhuvudtaget är skyddad. Om den är skyddad så råder det ett ganska långtgående undantag från intrång inom upphovsrätten för kritiska framställningar och varumärkesrätten omfattar överhuvudtaget inte icke-kommersiell verksamhet. Med utgångspunkt i det du skriver så ser jag inga problem med att ni använder loggan i en kritisk framställning och det kommer verkligen inte vara några problem om ni undviker att använda den i digitala framställningar och sätter ut den eventuelle upphovsmannens namn. I den mån ni vill använda loggan i en digital framställning och/eller inte vill sätta ut namnet så får ni undersöka om det finns någon som gör anspråk på upphovsrätten, t.ex. något designbolag som kommunen anlitat. Om det inte finns det så är det fritt fram för all användning. Om det finns en upphovsman så får ni ansöka om tillstånd att använda loggan i en digital framställning och/eller att slippa sätta ut namnet. Med vänliga hälsningar
Pierre OlssonRådgivare