Upphovsrätt vid partnerförhållande

Hej, Jag driver ett mindre uppstartföretag tillsammans med ett mindre antal partners. En av dessa vill nu lämna företaget och enligt kontraktets vesting-klausul kan vi återlösa dennes aktier till inköpspriset. Personen har varit Art Director och designat mycket av vårt material. Jag vill nu förvissa mig om att allt arbete gjort under partnerförhållandet i företaget tillfaller företaget, så att vi inte hamnar i upphovsrättslig tvist. Inget var skrivet i aktieköpsavtalet om detta, men det borde väl stanna inom bolaget?

Lawline svarar

Hejsan! Som huvudregel gäller att upphovsrätten avseende ett verk tillkommer den ursprunglige skaparen av verket. Upphovsrättslagen *(https://lagen.nu/1960:729)* innehåller inte några generella bestämmelser avseende arbetstagare. Enligt 40 a § upphovsrättslagen ska arbetstagares datorprogram tillhöra arbetsgivaren. Saknas ett avtal framgår det av bestämmelsen att arbetstagarens datorprogram som producerats i anställningen tillhör arbetsgivaren. Beträffande andra upphovsrättsliga verk ska omfattningen av arbetsgivarens förvär istället bero på vad som avtalats. Saknas det avtal får man bedömma fallet utefter vissa faktorer. Bevisbördan för övergången av upphovsrätten ligger hos arbetsgivaren. Vid en bedömning av om upphovsrätt ska övergå till arbetsgivaren är det skriftliga anställningsavtalet av avgörande betydelse. Andra faktorer som kan vara av betydelse är vad parterna har avsett, vad förutsättningarna och syftet är för anställningen, innehållet i anställningen och branschpraxis. Om den arbetstagare som också är upphovsman fått särskilda lönevillkor, kan det tala för att en övergång av rättigheter skett till arbetsgivaren. De ekonomiska eller materiella resurser som arbetsgivaren ställer till förfogande för skapandet är också faktorer som kan tala för ett förvärv. Hoppas detta hjälper! MVH
Lawline RådgivareRådgivare