FrågaÖVRIGTPUL/GDPR02/12/2012

Registerinsyn hos myndigheter

Kan jag få reda på vad som är registrerat om mig i olika register, till exempel hos olika myndigheter? Bästa hälsningar, Erika A.

Lawline svarar

Hej Erika, Tack för din fråga. Ja, du har rätt att få information i form av ett så kallat registerutdrag. Vill du få veta vad som finns registrerat om dig hos olika myndigheter kan du skriva till dem och begära ett sådant utdrag. Den som är personuppgiftsansvarig ska på skriftlig begäran lämna besked om man behandlar personuppgifter om dig. De ska lämna information om vilka uppgifter de har om dig, varifrån de har hämtats, ändamålet med dem och till vilka mottagare som de har lämnats ut. Du kan få ett sådant besked gratis per kalenderår. Finns inga uppgifter om dig ska du få besked om det. Informationen ska normalt lämnas inom en månad från det att begäran gjordes. Enligt 26 § 2 st. personuppgiftslagen måste du skicka in din begäran skriftligen och underteckna den. https://lagen.nu/1998:204#P26S1 Vänliga hälsningar,
Farhad NiroumandRådgivare