FrågaÖVRIGTPUL/GDPR09/12/2023

Får man ha kamerabevakning i ett fordron?

Får man ha kamera i ett fordon?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om du får sätta upp en övervakningskamera i din bil. Om en sådan kamera placeras på ett sådant sätt så att de kan riktas mot en plats dit allmänheten har tillträde så krävs som utgångspunkt ett tillstånd enligt 7 § kamerabevakningslagen.

Det följer däremot av 5 § första punkten kamerabevakningslagen att tillstånd inte behövs om kamerabevakningen är av privat natur eller som har samband med dennes hushåll. Detta innebär att platsen för bevakningen är avgörande för att undantag om tillstånd ska vara tillämpligt. Vad bestämmelsen avser att omfamna är att bevakning av eget hem, egen tomt, garaget och liknande ska anses vara tillåtet att övervaka genom kameror.

Högsta förvaltningsdomstolen har även i HFD 2016:71 ansett att en kamera som är monterad på en bils vindruta inte utgör en sådan kamera som ska omfattas av kravet om tillstånd. Domstolen tog i sin bedömning hänsyn till att kameran inte var varaktigt monterad och att den endast skulle filma färden och att föraren var i kamerans direkta närhet när denna användes. Domstolen kom därför fram till att ett tillstånd inte krävdes.

Vad som gäller i ditt fall

Det ska noteras att det till viss mån är ett oklart rättsläge, med flera olika parametrar som kan påverka huruvida du behöver tillstånd eller inte. Som utgångspunkt har du  rätt att sätta fast en kamera i din bil som filmar ditt eget hem med tillhörande tomt, eventuellt trafiken framför dig medan du kör. Det du ska tänka på är att om du har tänkt att ha kameran monterad permanent, så du kan behöva tillstånd. Ansökan om tillstånd gör du skriftligen till tillsynsmyndigheten, 11 § kamerabevakningslagen.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och har du fler funderingar är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Mvh,

Sara JeftenicRådgivare