Arvsrättsliga konsekvenser av försäljning till barn?

Kan ett barn köpa mark av den ena föräldern som tillhör båda gifta föräldrarna då denna endast är lagfaren ägare av marken utan att det påverkar de andra 6 syskonens ev. framtida arv?

Lawline svarar

Hej! Om fastigheten köps för marknadsmässigt pris kommer inte det framtida arvet påverkas då förälderns sammanlagda egendom har samma värde efter försäljningen. Om fastigheten däremot köps för ett pris som är under marknadsvärdet kan det får arvsrättsliga konsekvenser. Skillnaden mellan försäljningspris och marknadsvärde kommer anses vara en gåva. Enligt 6:1 Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637) så presumeras gåvor till barn vara förskott på arv. Konsekvensen blir att värdet på gåvan avräknas från din arvslott, vilket innebär att du kommer få mindre i arv än dina syskon. Om ni inte avser att ett eventuellt övervärde inte ska utgöra förskott på arv så måste det framgå vid gåvotillfället, t.ex. genom att skriva så i köpeavtalet eller i ett gåvobrev. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare