FrågaPROCESSRÄTTDomstol01/12/2012

Konsumenttvist. Dispositivt tvistemål.

Hej är ett tvistemål, där en konsument är en part i målet, dispositivt eller indispositivt? Som jag förstår det är de flesta förmögenhetsrättsliga tvister dispositiva eftersom det i huvudsak råder avtalsfrihet på det civilrättsliga planet. Hur det ligger till beror alltså på om den lag som reglerar den aktuella frågan är dispositiv eller ej. Kköpl är ju inte dispositiv eftersom konsumenten är en svagare part. Blir tvisten då indispositiv( där förlikning ej är tillåten)? Vet inte om jag har missuppfattat det hela?!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Att en lagregel i konsumentköplagen är indispositiv innebär att konsumenten med hänvisning till regelns tvingande karaktär kan yrka att lagens regel skall gälla i stället för det avtalade villkoret. Detta förändrar dock inte faktumet att en tvist mellan en näringsidkare och en konsument fortfarande är ett dispositivt tvistemål, det vill säga ett tvistemål där förlikning är tillåten. Huruvida käranden grundar sitt yrkande på en dispositiv eller en indispositiv lagregel är inte bestämmande för om tvistemålet som sådant är dispositivt eller indispositivt, på det sätt du antyder. Mvh Mattias
Lawline RådgivareRådgivare