Betalning av hyra efter uppsägning

Hej. Jag och min sambo ska separera. Vi bor nu i en hyresrätt som vi båda står på. När vi bestämde att vi ska separera så sa hon att jag får flytta vilket jag sa ok till då jag inte vill ha kvar denna lägenhet. Jag ställde mig i kön hos hyresvärden och har sökt de bostäder som jag tycker passar mig och barnen(som jag kommer att ha varannan vecka) Nu visar det sig att hon ev. Fått en lägenhet och tänker flytt då. Vad gäller rent avgifts mässigt för henne för den lägenhet vi har idag. Är hon skyldig att betala hyra för "våran" lägenhet eftersom att vi båda står på kontraktet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, Allt som oftast löper ett hyresavtal för bostadslägenhet på obestämd tid. För att det ska upphöra, så krävs det att ni säger upp avtalet. Om ni inte har avtalat om annat med hyresvärden så har man vanligtvis en uppsägningstid på 3 månader, vilket innebär att ni under denna tid måste betala hyra. Vem av er som betalar denna hyra spelar ingen roll för hyresvärden, så länge som denne får betalt för uthyrningen. Om ingen av er betalar så kan hyresvärden rikta betalningsanspråk mot en av er eller mot båda. Om ni båda vill flytta med kort varsel så kan ni meddela detta till hyresvärden så kanske denne kan hitta en ny hyresgäst snabbare än 3 månader och att ni då kan komma ifrån att betala någon av månadshyrorna. Vänligen
Lisa NordbrandtRådgivare