Förstärkt laglottsskydd

Jag har en fastighet som jag vill att min son skall ta över. Fram till min bortgång vill jag bo kvar men jag vill att sonen skall få fastigheten som gåva redan nu. Övriga syskon skall inte ersättas. Hur bör vi utforma gåvan så att min son vid min bortgång inte behöver ersätta sina syskon med förskott av arv?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Bröstarvingar, dvs arvlåtarens avkomlingar och barnbarn etc, ärver med lika delar. Om det finns exempelvis tre bröstarvingar (och ingen tidigare har avlidit) ärver de varsin tredjedel. Man kan ändra hur arvet ska fördelas med hjälp av testamente. Bröstarvingar har dock ett laglottskydd som innebär att de alltid har rätt till hälften av sin arvslott. Vanligtvis när gåvor har delats ut under arvlåtarens livstid så ska dessa ses som ett förskott på arv. Man kan dock föreskriva att gåvan inte ska ses som ett förskott. I denna situation blir dock det s.k förstärkta laglottskyddet aktuellt. Det innebär att gåvor som getts under arvlåtarens livstid och är att likställa med testamente kan återföras till dödsboet. Gåvans värde ska då räknas in i kvarlåtenskapen som ska fördelas. Vad man tittar på är om gåvan getts med anledning av att gåvogivaren vill fördela sitt arv. Ett exempel då gåvan kan återföras till dödsboet är om givaren förbehållit sig fri nyttjanderätt under sin livstid, dvs då gåvan inte är någon egentlig uppoffring för gåvogivaren. Regleringen om förstärkt laglottskydd återfinns i 7 kap 4§ Ärvdabalken, se https://lagen.nu/1958:637. Om gåvan inte överstiger laglotten för din son skulle den avräknas från hans laglott, i annat fall har andra arvsberättigade rätt till andel. Dina barn har alltså en rätt till sina laglotter efter dig och en gåva av den sort du frågar om är mycket möjlig att den kan komma att återföras. Det krävs dock att någon av dem som är arvsberättigade efter dig åberopar det senast ett år efter det att bouppteckningen gjorts. Om du inte vill att dina barn ska ärva lika mycket, utöver laglotterna, efter dig kan du upprätta ett testamente. För att få hjälp med det bör du vända dig till erfaren jurist. Hoppas du fått svar på dina frågor! Vänligen,
okänd okändRådgivare