FrågaAVTALSRÄTTAvtal26/11/2012

Uppsägningstid

Vi hyr en villa med ett tillsvidareavtal sedan 1/12-2011. Det är alltså inte tidsbundet. En bit nedanför i hyreskontraktet har hyresvärden skrivit in att det är 3 månaders uppsägningstid. Frågan är om man har rätt att ha tre månaders uppsägningstid från hyresvärdens sida om avtalet är tillsvidare? Förändras detta när väl det första året passerat? Enligt finsk lag verkar det som att uppsägningstiden då ökar till sex månader.

Lawline svarar

Hejsan! Tre månaders uppsägningstid gäller även enligt svensk lag. Att det står i avtalet är alltså helt ok. I Sverige förändras inte denna uppsägningstid beroende på hur länge du bott där. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare