Om hävd samt förstärkt laglottsskydd.

Köpte min pappas fastighet 1990. Nu har han avlidit och dödsbodelägare ifrågasätter köpets riktighet. Finns det preskeptionstid på fastighetsköp eller har man möljighet att komma så många år efteråt?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Frågan är inte tillräckligt utvecklad för att jag ska kunna ge ett bra svar, du får gärna höra av dig igen med fler detaljer om svaret nedan inte ger den informationen du behöver. Jag kommer ta två utgångspunkter: 1) Att dödsbodelägarna anser att köpet gick fel till mellan din far och dig, dvs. att fastigheten förvärvades på ogiltiga grunder, och att de nu vill ha tillbaka äganderätten till fastigheten. 2) Att dödsbodelägarna åberopar det förstärkta laglottsskyddet. I det första fallet kan generellt sägas att reglerna om hävd går att tillämpa. Förutsatt att du äger lagfart på fastigheten förfaller rätten för den rättmätige ägaren att göra äganderättsanspråk efter 20 år. Om du som köpare varken förstod eller borde ha förstått att köpet var ogiltigt, dvs. var i god tro, är tiden istället 10 år. Innan denna tid har gått kan alltså den rätte ägaren återfå äganderätten. Tex. kan detta ske i fall någon obehörig utfärdat köpehandlingen, om försäljningen skett under tvång, om säljaren var påverkad av någon form av psykisk störning eller var satt under förvaltare enligt föräldrabalken. Det kan även grunda sig på att formen för köp av fast egendom inte följts m.m. I detta fall är det dödsbodelägarna som åberopar ogiltigheten. Detta bör de kunna göra då de har rätt att tala i frågor som rör dödsboet, vilket består av den avlidnes tillgångar och skulder. Som du beskriver har fastigheten köpts 1990 vilket är 22 år sedan. Därav har du, oavsett hur köpet gick till, rätt att åberopa den 20-åriga alternativt den 10-åriga hävdregeln och således äganderätt till fastigheten. I det andra fallet spelar tiden mindre roll. I detta fall har du fått fastigheten som en gåva eller till ett pris som understeg marknadsvärdet. Allt som en bröstarvinge fått i gåva ska räknas av det arv som vid gåvogivarens död ska tillfalla bröstarvingen, om det inte uttryckligen noterades att gåvan inte skulle räknas som förskott på arv eller det på annat sätt framgår att så inte var fallet. I fall underpris har betalats för fastigheten ska marknadsvärde minus vad som har betalats utgöra gåvodelen. Det marknadsvärde som används är det marknadsvärde som huset hade när gåvan mottogs. I de fall det noterats att gåvan inte ska räknas som förskott på arv kan en bröstarvinge, trots detta, åberopa att gåvan ska återbäras. Detta kan åberopas om gåvan är att likställa med testamente. I detta fall skulle det kunna vara fråga om att din far bott kvar i fastigheten eller haft nyttjanderätt till denna under återstoden av sin livstid och att gåvan inte innebar en kännbar ekonomisk uppoffring för honom. Det krävs dock att syftet med gåvan främst var att ordna succession. Det som då räknas som gåva är marknadsvärdet efter att boet är utrett minus vad som har betalats. Den tidsgräns som finns är att bröstarvingen skall åberopa detta inom ett år från att bouppteckningen avslutats. Vänligen,
Frida LindbergRådgivare