FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt26/11/2006

Vårdnadshavares skadeståndsansvar

Hej, Några små dagisbarn (3-5 år gammla) läkte i sandlådan på dagiset. De kastade sanden mot en nätstängsel. Bakom denna nätstängsel (utanför dagiset) råkade en dagisfröken parkera sin bil. Därmed, sanden som gick genom stängsel hamnade delvis på den parkerade bilen. Dagisfröken tvättade bilen och kräver ersättning av föräldrar. Min fråga är: Har dagisfröken rätt att kräva ersättning för biltvättning och i så fall är det föräldrarna eller kommun som har skyldighet att bättala biltvättning?

Lawline svarar

Hej! Huvudregeln är att den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar sakskada ska ersätta skadan, se Skadeståndslagen 2 kap 1 § http://www.lagen.nu. Enligt huvusregeln kan alltså barnet bli skadeståndsskyldig. Föräldrar och vårdnadshavare har dock en tillsynsplikt över sina barn som stadgas i Föräldarbalkens 6 kap 2 § 2 st se http://www.lagen.nu. där sägs att "I syfte att hindra att barnet orsakar skada för någon annan ska vårdnadshavaren svara för att barnet står under uppsikt eller att andra lämpliga åtgärder vidtas". Har föräldern brustit i sin tillsynsplikt bli alltså han/hon istället skadeståndsskyldig. Man måste anses ha vidtagit sådana åtgärder och därmed fullgjort sin tillsynsplikt om man har lämnat över barnet till dagis. Barnet måste då anses stå under dagispersonalens tillsyn. Föräldrar kan alltså inte bli skadeståndsskyldiga för skada som barnen vållar när dessa står under dagispersonlens omvårdnad, förutsatt att föräldrarna tex inte underlåtit att upplysa dagispersonalen om att barnet exempelvis alltid brukar kasta grus på bilar. I dessa fall skulle det eventuellt kunna brista i vårdnadshavarens tillsynsplikt. Mvh
Rådgivare