FrågaAVTALSRÄTTAvtal25/11/2012

Egen gymverksamhet på annans gym

Hej! Jag driver idag ett företag inom träningsbranschen där jag ämnar att sälja livsstilsförändringar på 6 veckor genom träning och kost. Jag lär ut hur man äter och tränar rätt. Har dock inte fått något kontrakt med ett gym. När jag läser bestämmelserna för mitt gymkort står det inte något om att jag inte får träna en vän på gymmet. I min mening tar jag betalt för min utbildning som kostade 50 000 kronor till personlig tränare och inte för att lära ut på någon av deras maskiner på gymmet. Hur är det då? Såvida jag inte tar någon betalning på gymmet och är i klädd civila vanliga kläder så borde det väl vara helt legalt att träna en vän på gymmet?

Lawline svarar

Hej! Jag hoppas att jag förstått din fråga rätt. Som jag förstår det vill du ta betalt för att träna en annan person(din vän) på ett gym som inte godkänt detta i förväg. Detta är med största sannolikhet inte olagligt. Däremot kan det eventuellt strida mot det avtal som du ingick med gymet när du skaffade ditt gymkort. Jag vet inte vad som sägs i avtalet, men om det finns ett förbud att träna andra mot ersättning på gymet så omfattas troligen detta. Att personen du tränar är en vän till dig förändrar sannolikt inte situationen. Hoppas att detta gav svar på din fråga, annars är du välkommen att skriva in igen. Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare