FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag25/11/2012

Kräva utdelning i aktiebolag

Jag äger 25,5% aktier i ett fåmansbolag. Min bror äger 74,5%. Finns det någon chans för mig att begära utdelning på mina aktier. Bolaget går med vinst och har ett stort eget kapital. Min bror vägrar utdelning.

Lawline svarar

Hej. En aktieägare med minst 10 % av aktierna har rätt att kräva utdelning med hälften av årets vinst efter att det dragits av för balanserad förlust som överstiger fria fonder, belopp som enligt lag eller bolagsordning skall avsättas till bundet eget kapital, och belopp som enligt bolagsordningen skall användas för något annat ändamål än utdelning till aktieägarna. Detta enligt 18 kap. 11 § Aktiebolagslagen (https://lagen.nu/2005:551). I bolagsordningen kan man dessutom skriva att det ska vara ett högre belopp. Du kan alltså kräva utdelning.
Erik Yderstedt KarlssonRådgivare