FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt24/11/2012

Svar

Hej, jag har en fråga? om en mor utnyttjar sin dotters svaghet när det gäller att läsa och förstå. Skriver ett fordon på dottern utan att hon är medveten om detta? hon får reda på det då en polis ringer henne angående ett inbrott i detta fordon.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! När det gäller föräldrar-barn relationen är det viktigt att veta om en förälder står som en förmyndare, som en förvaltare eller som en god man. 1) Förmyndare. Gäller i princip för de barn som är under 18 år. Föräldrabalken tillåter förmyndare att ingå avtal för sitt barns räkning i barnets namn. Följden av detta blir att barnet står som avtalspart och därför också ansvarar för en eventuell skuld. 2) Förvaltare. En förälder kan stå som en förvaltare för sitt barn om barnet, t.ex., är psykiskt stört, alltså är ur stånd att vårda sig eller sin egendom (Föräldrabalken 11:7). Då är det föräldern som råder över barns egendom och i barnets räkning. Men när det gäller ansvaret i ditt fall ska barnet troligen inte ansvara för inbrott i fordonet. 3) God man. Förvaltarskap får dock inte anordnas, om det är tillräckligt att godmanskap anordnas eller att den enskilde på något annat, mindre ingripande sätt får hjälp (Föräldrabalken 11:7). I andra ord att stå under ett godmanskap betyder att fortfarande ha vissa av sina rättigheter och skyldigheter kvar (se 11:4 Föräldrabalken). Vilka rättigheter och skyldigheter är kvar är annorlunda i varje fall. Men om den goda mannen handlar utanför sin behörighet och ingår avtal i barnets namn är barnet inte ansvarsskyldigt (Föräldrabalken 11:5). Hoppas det förklarar situationen för dig. Men för att kunna ge något bättre svar måste man veta fler detaljer när det gäller just denna situation. Lycka till!
Maryia KhaladzinskayaRådgivare