FrågaAVTALSRÄTTAvtal23/11/2012

Förklaringsmisstag vid köp av tv

Hej! För ett tag sedan så var min vännina inne i en av de större elektronikkedjorna och hittade en TV till ett bra pris. Hon köpte den för 4900kr, när den i andra butiker brukar kosta 6000kr. Hon bad att få hämta den en annan dag då hon inte hade bilen med mig. Dagen därpå när hon ska hämta den så säger någon ansvarig att TV:n hade blivit felaktigt prismärkt och att hon antingen måste betala 700kr (de gav henne en rabatt på 300kr) eller att de skulle häva köpet. Hon är nu sur och ledsen då hon trodde att hon hade gjort ett gott köp. Har butiken rätt att göra så här? Mvh, Maria Strömberg

Lawline svarar

Hej Maria, Tack för din fråga. Det köp som din vännina har gjort är giltig. När hon betalade för tv:n så uppkom ett bindande avtal mellan henne och butiken. Avtalslagen bygger på tillitsgrundsatsen som innebär att man är bunden vid sina misstag och felskrivningar om mottagaren är i god tro, dvs. inte bort inse misstaget. Tillitsgrundsatsen kommer till uttryck genom att göra en motsatstolkning (e contrario) av 32 § 1 st Avtalslagen https://lagen.nu/1915:218#P32S1 Med vänliga hälsningar,
Farhad NiroumandRådgivare