FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt22/11/2012

Rätt till umgänge med barn

Jag har egen vårdnad om min 4 åriga pojk. Min ex ville inte stå som vårdnadshavare. Vi har papper från familjerätten där han har skrivit på.. Han träffar pojken 2-4 timmar i veckan. Ofta blir det strul då han missar sina tider..fast tis o tors är detta som är bestämt. 15 min innan hämtning på dagis skickar han sms att han inte kan , 2 gånger den veckan.. Vilket slutar med att jag får lämna min kund på mitt jobb och ta en taxi för att hämta min son..Detta leder till att jag mår väldigt dåligt av all stress och sorg att han gör så mot våran son! Jag har aldrig motsatt mig deras umgänge utan uppmuntrat. Men jag orkar inte mer..pappan skickar hemska sms där han kallar mig hora , ditt feta fanskap mm .. När jag ifrågasätter hans frånvaro på bestämda tider. Jag gör detta för min son, vet att han älskar sin pappa och tycker mycket om att vara med honom.. Har jag bara skyldigheter mot honom? Kan han beetesig hur som helst? Jag klarar inte vad som helst för att min pojk skall ha rätten till sin pappa.. Jag vill behålla rätten mot mig själv!!! Tacksam och desperat för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Regleringen kring barn och deras umgänge med föräldrar är lite svåra. Utgångspunkten är alltid barnets bästa, men det är inte alltid så lätt att avgöra vad som är barnets bästa. I föräldrabalken 6 kap 15§ framgår det att barn ska ha rätt till umgänge med en förälder som de inte bor tillsammans med. Vidare så framgår det att föräldrarna har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med den andra föräldern tillgodoses så långt som möjligt. Som ett första steg är det kanske enklast att lyfta problemet och förklara hur du känner. Om det är svårt att komma fram till en lösning som fungerar för er beträffande umgänget så ska din kommunen kunna erbjuda möjlighet till samarbetssamtal mellan dig och ditt ex. (Detta framgår av socialtjänstlagens 5 kap 3§). Vänligen
Lisa NordbrandtRådgivare