FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess22/11/2012

Offentliggörande av förundersökningsprotokoll vid strafföreläggande

Hej! Om man fick ett strafföreläggande utfärdat rörande ofredande och olaga hot, blir förundersökningsprotokollet då offentligt efter att man godkännt strafföreläggandet?

Lawline svarar

Hejsan! Efter åtal är förundersökningsprotokollet som regel offentligt och detsamma gäller i allmänhet även övriga handlingar i domstolens akt. Ett strafföreläggande träder i viss utrsträckning istället för åtal, men varken utfärdandet av ett strafföreläggande eller dess godkännande leder till att förundersökningsprotokollet blir offentligt. Däremot blir själva strafföreläggandet en offentlig handling. MVH
Lawline RådgivareRådgivare