FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag21/11/2012

Personligt ekonomiskt avsvar i ett Aktiebolag

Borgensåtagande vid konkurs i AB Om jag har betalat mitt borgensåtagande (25% av totala lånesumman) vid en konkurs, kan borgenär sedan vi a konkursförvaltaren kräva in resten? Om så är fallet, borde inte borgenär vid lånets tecknande krävt 100 % ? Nu maximerade borgenären sig själv till endast 1/4.

Lawline svarar

Idén med ett aktiebolag är att ägaren/ägarna inte blir personligt ansvariga för de skulder som aktiebolaget ådrar sig. Aktiebolaget är en s.k. "juridisk person" och kan i och med det själv ha skulder som inte kräver att en fysisk person står bakom. Om ditt borgensåtagande endast avser 25 % av en skuld kan du inte krävas på mer pengar såtillvida det inte finns fler borgensåtaganden. Detta finner du stöd för i Aktiebolagslagens 1 kap. 3 § (https://lagen.nu/2005:551). Du kan ådra dig personligt ansvar genom att åsidosätta vissa förpliktelser när bolaget närmar sig obestånd, men annars är du inte betalningsskyldig!
Erik Yderstedt KarlssonRådgivare