Jämkning vid bodelning - äktenskapsförord

Jag och min X-fru har en äktenskapsförord som är underskrivet och registrerad i tingsrätten sedan 1997. Har en bodelningsman rätt att ifrågasätta äktenskapsförordet eller förklara det som oskäligt? Hur långt kan en bodelningsman gå i sina ifrågasättande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. I *12 kap. 3 § 1 st äktenskapsbalken (1987:230)* stadgas att _om ett villkor i ett äktenskapsförord är oskäligt med hänsyn till förordets innehåll, omständigheterna vid förordets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt, får det jämkas eller lämnas utan avseende vid bodelningen._ Genom bestämmelsen kan en make alltså förordna en bodelningsförrättare som får till uppgift att pröva jämkningsyrkandet. Bodelningsförrättarens beslutade åtgärder vid bodelningen kan sedan föras vidare av ena maken (genom klander) till prövning i allmän domstol. Tyvärr ger inte bestämmelsen mycket vägledning vad gäller frågan om vad som avses med att ett villkor är "oskäligt". Det enda som säkert kan sägas är att det är fråga om en helhetsbedömning i det enskilda fallet där omständigheter så som behovet av skydd för en ekonomiskt svagare make, utvecklingen av makarnas förmögenhetsbild och makarnas inbördes ekonomiska relationer bland annat ska beaktas. Med anledning av vad som nu sagts är därför svårt för mig att ge dig ett konkret svar på hur långt en bolagsman får gå i sitt ifrågasättande av ett äktenskapsförord. Som avslutning bör det dock betonas att jämkning enligt *12 kap. 3 § 1 st äktenskapsbalken* är (och ska vara) en utpräglad undantagsföreteelse och att grundprincipen är att avtal ska hållas. Äktenskapsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1987:230 Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare