FrågaSKATTERÄTTÖvrigt20/11/2005

Marknadsmässig hyra - inkomstslaget kapital?

Hej Jag driver ett handelsbolag. Företaget hyr ett arbetsrum i min villa till marknadsmässig hyra. denna kostnad tar jag upp som inkomst av kapital i min privata deklaration. Har läst tips om att man kan göra såhär om man har AB eller HB. Nu behöver jag ange lagrum för detta i korrespondens med skatteverket. Kan ni hjälpa mig? Med bästa hälsningar Karin Larén Hallström Informationskonsult

Lawline svarar

Handelsbolag är enligt Inkomstskattelagen, (SFS 1999:1229) 5 kap. 1 §, se http://lagen.nu/1999:1229 inte själva skattskyldiga för sina inkomster. Inkomsterna skall därför beskattas hos delägarna. Du har helt rätt att den marknadsmässiga hyran beskattas i kapital. Detta framgår av lagens 42 kap. 30 §. Enligt dess 42 kap. 32 § 2 st. har delägare av ett handelsbolag rätt till skäligt avdrag för utgifter för upplåtelsen när upplåtelse sker till ett svenskt handelsbolag av dess delägare. Avdragsrätten är begränsad till de direkta merkostnaderna för uthyrning. Enligt skatteverkets praxis medges avdrag med 1000-3000 kr för enstaka kontorsrum i allmänhet utan särskild utredning. Mvh
Branka StojkovicRådgivare