FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag17/11/2012

Kallelse vid extra bolagsstämma

Hej! Kan styrelsen byta ut mig mot en annan person utan att meddela? Jag har varit styrelsesuppleant i våra bolag. Jag är även aktieägare. Ska man inte bli kallad om extra bolagsstämma görs? De har skrivit till bolagsverket att alla aktieägare var närvarande. Jag var varken närvarande eller kallad. Vi ligger i skilsmässa och han som snart är mitt ex gör allt han kan för att djävlas.T ex får jag inte min slutlön m.m. Vem kan hjälpa mig? Jag har via tingsrätten fått en bodelningsförrättare utsedd. Men det tar ju sådan tid. Kan heller inte stämpla eftersom jag äger bolag. Mvh Lena

Lawline svarar

Aktieägare har rätt att bli kallad till extrastämman enligt 7 kap 20§ ABL (aktiebolagslagen) [https://lagen.nu/2005:551#K7]. Om du inte blev kallad så innebär det att beslutet är en nullitet och ogiltigt. Du kan då föra klandertalan om att beslutet inte ska anses som giltigt. Även i din roll som styrelsesuppleant har du rätt att bli informerad. Enligt 8:17 ABL ligger också ett ansvar på ordföranden att samtliga ledamöter och suppleanter får tillfälle att delta i sammanträdena och att de ges ett tillfredsställande underlag för besluten och att beslutsförfarandet är lagligt och lämpligt. Detta innebär alltså att du har en rätt att bli kallad till, och delta i, styrelsens sammanträden. Att styrelseordföranden inte har fullgjort sina uppgifter kan få betydelse i en eventuell skadeståndsprocess (se 29:1 ABL). Meddela ditt ex att han har gjorts sig skyldig till nämnda fel och försöka lösa det mellan er, om det inte går, kontakta allmän domstol och lämna in en stämmoansökan. Bäst vore att ta kontakt med en jurist för att få hjälp med detta. /Ingrid
Ingrid FaxingRådgivare