FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott17/11/2012

Möjlighet för åtalad att åka utomlands

En vän ska flyga till thailand på semester i 2 veckor i februari. Hon blev gripen av polis för några månader sedan och hon har fått åtalspunkter på sig, grovt vapenbrott, olaga hot och ringa narkotikabrott. Rättegången blir inte av innan hon ska åka till thailand. Kan det blir några problem, att hon inte får komma på flyget? Eller inte komma in/ut ur landet? Mvh

Lawline svarar

Hej, Förutsatt att hon inte har fått ett beslut om reseförbud enligt 25:1 Rättegångsbalken (RB) [https://lagen.nu/1942:740] torde det inte vara några hinder för henne att resa till Thailand. Förutsatt att själva rättegången inte kommer hållas när hon är i Thailand eftersom hon, enligt 45:15 st.2 RB, kan vara skyldig att infinna sig vid rättegången. Infinner hon sig inte vid rättegången kan hennes frånvaro förläggas med vite. /Ingrid
Ingrid FaxingRådgivare