Skillnaden mellan ägarlägenheter och bostadsrätter

Vad är en bostadslägenhet i en ägarlägenhetsfastighet som omtalas i hyreslagen, 45 a § c ? Är det samma som en bostadsrätt?

Lawline svarar

Hej, En ägarlägenhet är inte detsamma som en bostadsrätt. En bostadsrätt ägs av en bostadsrättsförening, vilken man som köpare endast äger rätten att bo i och inte själva bostaden i sig. En bostadsrätt är dessutom inte fast egendom – utan lös – och regleras därför i köplagen tillsammans med andra typer av lös egendom (såsom inventarier i ett hus). Ägarlägenheterna hör istället till slaget fast egendom och regleras därför i jordabalken, vilken innehåller den bestämmelse i hyreslagen som du nämner. En ägarlägenhet ägs till fullo av den som köper den och denne har också lagfart på lägenheten. Lägenheten kan också intecknas, på samma sätt som ett småhus, och köparen får hyra ut den till vem han vill. Ägande av en bostadsrätt ger inte samma friheter, eftersom en sådan bostad inte ägs till fullo av personen som köpt den. Om du vill läsa mer om lös respektive fast egendom återfinns köplagen här (som reglerar lös egendom): https://lagen.nu/1990:931 .. och jordabalken här (vilken reglerar fast egendom): https://lagen.nu/1970:994 Med vänlig hälsning
Elin SjörénRådgivare