Deposition

Hej!Vi har hyrt ut vårt hus till hyresgäster pga tillf flytt utomlands och har i kontraktet skrivit in att en deposition ska erläggas. Denna deposition har de aldrig betalat även om vi påpekat detta flera gånger. Nu ska de flytta, vad kan vi göra? Vi står utan deposition...Hur går vi vidare med detta?

Lawline svarar

Hej! Som hyresvärd är det vanligt att man av hyresgästen begär deposition motsvarande en hyra (så som ni gjort). Denna summa kan användas om hyresgästen inte skulle betala hyran eller om hyresgästen förorsakat skada i bostaden. I annat fall handhas endast depositionen och ska återlämnas till hyresgästen när de flyttar ut. Huruvida ni kan gå vidare med detta beror således på om era hyresgäster uteblivit med någon hyra eller annars förorsakat skada på bostaden. Lycka till!
Maria LindgrenRådgivare