Förskott på arv genom gåva

Mina svärföräldrar gav min svägerska sitt fritidshus. Nu när även min svärfar avlidit, så vet vi inte om detta är en gåva som avräknas vid arvsdelning eller inte. Då min man känner besvikelse i detta är undran om man kan bestrida denna gåva, så att fastigheten ska delas nu och ingå i arvskiftet, när bägge föräldrarna är borta.

Lawline svarar

Hej,

Till att börja med gäller det som huvudregel att det som arvlåtaren under sin livstid ger bort till sina bröstarvingar räknas som förtida arv. Detta framgår av 6 kap. §1 Ärvdabalken (ÄB)(https://lagen.nu/1958:637)
Detta är dock en så kallad presumtion och kan därmed brytas om det uttryckligen eller av omständigheterna framgår att gåvan inte ska utgöra ett förtida arv.

Om inget sådant har kommit till uttryck bör alltså gåvan av fastigheten ses som ett förtida arv och därmed räknas in i värdet av kvarlåtenskapen. Detta framgår av 6 kap §5 ÄB. Efter detta får ni sedan avräkna det fastighetens värde från gåvomottagarens laglott. 7 kap §2 ÄB

Med vänlig hälsning
Patrick Jonshult
Lawline RådgivareRådgivare