Få ut förskottsbetalning från ett konkursbo?

En bil har sålts till en köpare i ett skriftligt och bevittnat köpeavtal. Köparen har betalat 10000 kontant i förskott. Bilen skall levereras om tio dgr. Dagen efter avtalet går säljaren i konkurs. Finns möjlighet för köparen att få ur förskottsbetalningen? tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Om man på exempelvis Blocket köper en bil av en privatperson, betalar i förskott för att sedan se säljaren gå i konkurs innan bilen är levererad så kan man dessvärre inte göra någonting för att få tillbaka pengarna eller för att få ut bilen ur konkursboet. I Sverige tillämpas något som kallas för _traditionsprincipen_ vilket innebär att köparen måste ha fått varan i sin besittning för att vara skyddad. Gällande pengarna så har man en s.k. _oprioriterad fordran_ i säljarens konkursbo, vilket innebär att man är sist att få ut pengar, bland alla som kräver personen på pengar. Det sagda innebär att man som köpare inte kan få tillbaka pengarna. För att få vidare råd om man har råkat ut för en situation som denna är att kontakta den konkursförvaltare som handhar konkursen. Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare