Krävs underrättelse till bröstarvingar vid gåvor till annan arvinge?

Kan man gå förbi bröstarvingar och skänka bort sin fastighet till ett barnbarn? Måste bröstarvingarna meddelas och vad gäller skattemässigt.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Du är oförhindrad att under din livstid skänka egendom till vem du än önskar. En gåva till en gåvomottagare som är annan arvinge än bröstarvinge presumeras inte utgöra förskott på arv, 6 kap. 1 § första stycket ärvdabalken. Arvsrättsligt krävs ingen underrättelse till bröstarvingarna i anledning av gåvans fullbordande. Gåvor utlöser inte någon skatteeffekt. Gåvomottagaren kommer att försättas i din skattemässiga situation beträffande fastigheten, 44 kap. 21 § första stycket inkomstskattelagen. Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare