FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt02/12/2006

Vårdnadshavares och barns skadeståndsansvar

Grannarnas barn 13, resp 14 år gamla har vid flera tillfällen totalvandaliserat vårt hem. Betydande åverkan, minst 30000+. Är man inte skadeståndsskyldig redan från 12 år? Man kräver väl att de ska ha mognad nog att förstå att detta inte är en ok handling? (skadeståndslagen) Vårdnadshavarna vill inte "göra upp i godo" grannar emellan, utan vill i stället bli polisanmälda (med allt som följer, info till socialtjänst osv). De är övertygade om att deras resp försäkringsbolag betalar för ungdomarnas brott. De tror alltså att de bara ska betala självrisken i hemförsäkringen, och att ungdomarna inte har ngt ansvar då de inte är myndiga, eller under 15 år. Täcker verkligen hemförsäkring dessa brott? Kan mina grannar verkligen gå skadelösa ur detta?

Lawline svarar

Huvudregeln i svensk rätt är att föräldrar ej per automatik är skyldiga att ersätta skada som deras barn vållar. Det föreligger dock enligt föräldrabalken 6 kap. 2 § (http://www.lagen.nu/1949:381#k6p2) en allmän uppsynsplikt i syfte att hindra att barnen orsakar skada för någon annan. Om föräldrarna oaktsamt brister i denna uppsynsplikt kan de bli skadeståndsskyldiga enligt den allmänna ansvarsregeln i skadeståndslagen 2 kap. 1 § (http://lagen.nu/1972:207#k2p1). I förevarande fall är det inte omöjligt att föräldrarna gjort sig skyldiga till sådan oaktsamhet. De allra flesta hemförsäkringar innefattar en s.k. ansvarsförsäkring som ersätter vad försäkringstagaren åläggs att betala i skadestånd. Försäkringen gäller samtliga personer i försäkringstagarens hushåll. I regel ersätts dock ej skadestånd som man är skyldig att utge p.g.a. skada som man orsakat genom uppsåtligt handlande. Då får man istället betala hela skadeståndet själv. Detta har stor betydelse för skadeståndets beräkning eftersom skadestånd som den skadevållande själv får utge inte sällan blir föremål för jämkning enligt skadeståndslagen 6 kap 2 § (http://lagen.nu/1972:207#k6p2). När skadeståndet betalas av försäkringsbolaget blir det inte aktuellt med jämkning eftersom det inte anses vara oskäligt betungande för det att betala. Barn som fyllt 4 kan ådra sig skadeståndsskyldighet. Eftersom era grannars barn orsakat skadan genom uppsåtligt handlande ersätter ej deras ansvarsförsäkring eventuellt skadestånd som de tvingas utge. Barnen får alltså betala med egna pengar. Därför är det högst troligt att skadeståndet jämkas enligt en särskild regel i skadeståndslagen 2 kap. 4 § (http://lagen.nu/1972:207#k2p4). Detta p.g.a. barnens ringa ålder samt det faktum att de inte får någon ersättning från ansvarsförsäkringen. Förutsatt att det går att visa att föräldrarna gjort sig skyldiga till oaktsamhet enligt ovan har ni goda möjligheter att få skadestånd från dem. Eftersom de inte gjort sig skyldiga till någon uppsåtlig skadehandling kommer försäkringsbolaget att betala skadeståndet. Därmed blir det inte fråga om någon jämkning, ni får full ersättning. Mitt råd till er är därför att ni anmäler föräldrarna till polisen och samtidigt anger att ni vill föra skadeståndstalan gentemot dessa. Den enklaste lösningen torde dock vara att ni vänder er till ert eget försäkringsbolag och låter dem ersätta skadan. Vänligen
Filip SkoglundRådgivare