Vårdnaden om en förälder med ensam vårdnad blir varaktigt förhindrad att utföra vårdnaden

Jag är ensamstående mamma till ett barn. jag har ensam vårdnad och där finns inte med nån pappa i bilden och kommer alldrig finnas. OM det skulle hända mig något så att jag är oförmögen att ta hand om min dotter kan jag skriva ner min önskan om att jag vill att mina föräldrar ska få vårdnaden och ta hand om henne då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Huvudregeln är att om en förälder med ensam vårdnad av ett barn dör så ska vårdnaden överföras till den andra föräldern. I den mån det är lämpligare för barnet så kan rätten utse en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare för barnet, till exempel dina föräldrar. Samma sak gäller om du skulle bli ”varaktigt förhindrad att utöva vårdnaden över barnet” till exempel vid en svår kronisk skada eller sjukdom. Rätten gör alltid en bedömning med utgångspunkt i det enskilda fallet och i den mån ditt barn har en nära relation till dina föräldrar, de kan anses lämpliga som vårdnadshavare, barnets far inte visar något intresse i barnet och det inte finns någon annan som kan anses lämpligare så är det enligt mig troligt att dina föräldrar utses som vårdnadshavare om det händer dig något. Jag tycker absolut att du ska skriva ned i ditt testamente att du önskar att de blir vårdnadshavare. Det finns en regel som säger att om båda föräldrarna dör så ska rätten följa deras önskan när de utser vårdnadshavare om personen inte är olämplig. Då jag uppfattar det som att fadern lever så är regeln inte direkt tillämplig på din situation men det är ändå möjligt att rätten tar med det i sin bedömning. Jag har besvarat den här frågan tidigare och du kan läsa mer här: http://lawline.se/answers/15447 Med vänliga hälsningar
Pierre OlssonRådgivare