FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott06/11/2012

Våld mot tjänsteman och brottsrubricering

Hej! Min kusin som är 21 år gammal och intagen på lvu hem har blivit åtalad för misshandel alt. våld mot tjänsteman. Han slog i ansiktet och bet i fingret vårdaren i hemmet, men vårdaren fick bara ytliga skador. När detta hände var han 18 år gammal. Undrar om det blir våld mot tjänsteman eller misshandel? Hur bestämmer åklagaren om brotts publicering och får han/hon ångra sig i rättegången? Tack för svaret!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Våld mot tjänsteman regleras i 17 kap. 1 § brottsbalken och förutsätter att våld eller hot om våld riktas mot någon i myndighetsutövning. En vårdare vid ett lvu hem uppfyller vanligtvis vad man i lagens mening avser med myndighetsutövning. Våld mot tjänsteman är just beroende av ett speciellt brottssubjekt, tjänstemannen och har en högre straffskala än misshandel. När en gärning träffar både misshandel som regleras i 3 kap 3 § BrB och våld mot tjänsteman ska gärningsmannen vanligtvis dömas för våld mot tjänsteman. Det som sätter ramarna för processen i domstol vid brottmålsrättegångar är den sk. gärningsbeskrivningen som beskriver vilken gärning som avses, tid och plats osv. Denna ska framgå av stämningsansökan enligt 45 kap. 4 § 3 p. rättegångsbalken. Varken åklagare eller domare är bundna av brottsrubricering utan endast av gärningsbeksrivningen. Detta följer av 45 kap. 5 § RB. Under vissa omständigheter kan dock ett åtal utvidgas att omfatta annan gärning än den som uppgivits i stämningsansökan. Varför gärningen har en sådan betydelse är till följd av att man inte får dömas två gånger för samma sak. Har en viss gärning prövats och domen vunnit laga kraft (inte längre kan överklagas) kan samma gärning inte föranleda ytterligare åtal. Vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare