FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag05/11/2012

Bokföringsbrott i eget aktiebolag

Är delägare i ett aktiebolag,min kollega har betalat privata räkningar med bolagets pengar,har heller ej betalat hyra då personen bor i ett av företagets lägenheter.Bokföringsfirman säger att vi utför bara det ni ger oss,dom har alltså varit medveten om att dom bokfört kollegans privata fakturor i bolaget,vad kan jag göra mot kollegan och bokföringsfirman?

Lawline svarar

Hej, Ansvarig myndighet för ekonomisk brottslighet är Ekobrottsmyndigheten som handhar bl.a. bokföringsbrott och bedrägerier, vilket verkar vara det som din kollega och bokföringsfirman kan ha gjorts sig skyldiga till. Du kan göra en anmälan på deras hemsida (http://www.ekobrottsmyndigheten.se/om-oss/kontakta-oss/anmalningar-om-misstankt-ekonomisk-brottslighet/). Vid misstanke om brott ska alltid ansvarig myndighet kontaktas. /Ingrid
Ingrid FaxingRådgivare