Samboavtal om vi betalat olika mycket kontant i den gemensamma bostaden?

Om en sambo har tagit lån på en miljon och den andre har betalat sin del kontant för köp av ett gemensamt boende hur gör man då när förhållandet tar slut. Hur gör den som har lånet och den som har betalt sin del inte vill sälja.

Lawline svarar

Hej! När sambos separerar finns, till skillnad från vad som gäller när två personer är gifta, inget krav på att en bodelning ska ske utan samborna får dela upp saker och ting sinsemellan på vilket sätt som de vill. Om ena sambon begär bodelning ska dock en sådan göras enligt 8 § sambolagen. Den gemensamma bostaden och bohaget ska då delas lika mellan samborna, detta gäller även skulder som är förknippade med bostad och bohag (ex. bolån). I ert fall har dock den ena sambon betalat sin hälft kontant och den andre sin del genom att ta ett bolån. Det kan därmed vara en bra idé att skriva ett samboavtal där man reglerar hur detta förhållande ska lösas vid en ev. framtida separation. Om detta inte regleras riskerar den sambo som inte tagit något lån att hamna i en situation där den som tagit lån begär bodelning vid separationen, vilket kan leda till att den sambo som betalat kontant förlorar en hel del pengar. Om ex. samborna köpt ett hus för 2 000 000 kr och den ena sambon betalat 1 000 000 kr kontant medan den andre tagit 1 000 000 kr i lån och de sedan separerar kommer huset (fortfarande värt 2 000 000 kr i detta exempel) tas in i bodelningen. Detta kommer även lånet på 1 000 000 kr göra. Samborna kommer därmed få ut 500 000 kr var ur bodelningen (2 000 000 kr - 1 000 000 kr / 2), något som är till fördel för den sambo som tog lån och till nackdel för den sambo som betalade kontant då denne "förlorar" 500 000 kr. Det kan därmed, för att det ska bli mer rättvist vid en separation, vara en bra idé att ta kontakt med en familjejurist och få hjälp med att formulera ett korrekt samboavtal så att ingen part blir ekonomisk vinnare eller förlorare på en ev. framtida separation. Stort tack för din fråga och lycka till! Vänliga hälsningar,
Fanny OlssonRådgivare