Efterarv pga testamente

Vår farfar gick bort 2004. Han var då omgift och hade inga barn i det nya äktenskapet,och hans fru hade inga barn sedan tidigare. Barnen från första äktenskapet fick ärva sin laglott vid farfars död och resten fick frun ärva enl testamentet.Nu har även hon gått bort och vi undrar då om inte farfars bröstarvingar borde ingå i dödsboet och ärva resterande del av farafars arv?

Lawline svarar

Hej, Det framgår inte om frun enligt testamentet fick ärva resterande del med full äganderätt eller fri förfoganderätt. Skillnaden blir att om frun ärvt med full äganderätt har bröstarvingarna ingen kvarvarande arvsrätt. Om frun däremot enligt ärvt med fri förfoganderätt till förmån för bröstarvingarna har de rätt till efterarv. Fri förfoganderätt innebär att frun får förfoga över arvet som hon vill under sin livstid. Däremot får hon inte testamentera bort den kvotdelen av sin förmögenhet som arvet utgjorde när hon fick det. Vid fruns bortgång skulle den kvotdelen av hennes förmögenhet utgöra efterarv för er. Vänligen,
Frida KarlssonRådgivare