Laglott

Uppföljning av tidigare ställd fråga idag (besvarad av Alexandra Leppälä): Menar du inte 450 000 kronor var till Cancerfond och särkullsbarn? När 900 000 återstår har ju makan fått sitt redan. En tilläggsfråga: får Cancerfonden och/eller särkullsbarnet efterarvsrätt till makan? Vi kan anta att hon fick sammanlagt 180 000 kronor med hjälp av basbeloppsregeln (4 gånger 45 000) efter att 100 000 sköts till från arvet.

Lawline svarar

Hej! Jag läste frågan lite hastigt, men absolut vardera cancerfonden och särkullsbarnet ska få hälften då särkullsbarnets laglott utgörs av hälften av arvet. Med tanke på denna tilläggsfråga tycks din fråga emellertid närmast likna en seminarieuppgift eller tentafråga. Lawline vänder sig huvudsakligen till privatpersoner i behov av juridisk rådgivning. Lawline har tyvärr inte möjlighet att bistå med hjälp att lösa den typen av uppgifter, utan jag får istället hänvisa till den litteratur som finns på området. I ditt fall rekommenderar jag dig exempelvis "Rätt Arv" av Brattström och Singer. Lycka till! Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare