Angående det förstärkta laglottsskyddet i arvsrätten och huvudsaklighetsprinicpen i skatterätten

Hej! Jag delar fritidsfastighet med en annan person (50/50). Denne person (X) är inte släkt med mig (men däremot med min sambo). Har nu fått besked om allvarlig sjukdom men vet ej hur långt gången den är. Jag vill nu ge bort dessa 50% så att X kommer äga 100% av fritidshuset. Hur gör jag detta utan att mina barn ska kräva återgång av arvet vid mitt frånfälle? Om dessutom den andre ägaren insisterar på att erlägga ersättning (dock ej högre än min andel av taxeringsvärdet) för dessa 50%, riskerar jag då reavinstbeskattning - eller kan "huvudsaklighetsprincipen" åberopas?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Jag kommer att dela upp mitt svar i två delar: en som berör de arvsrättsliga aspekterna av din fråga och en som berör de skatterättsliga. Jag inleder med svaret av den arvsrättsliga delen av din fråga. Bröstarvingar till en avliden har en legal rätt att ur kvarlåtenskapen efter denne utfå den s.k. laglotten, vilken utgör hälften av arvslotten. Finns det ett testamente som kränker en bröstarvinges rätt till laglott äger denne rätt att påkalla jämkning i testamentet, 7 kap. 3 § första stycket ärvdabalken (ÄB) En arvlåtare har rätt att under sin livstid förfoga över sin egendom på det sätt som denne önskar, t.ex. genom att ge bort egendom och därigenom minska värdet av den framtida kvarlåtenskapen. En arvlåtare får alltså, utan att bröstarvingar kan göra något, skänka bort hela sin förmögenhet till vem som helst under sin livstid utan några konsekvenser för mottagare av gåvorna. Denna rättighet inskränks dock genom en regel i 7 kap. 4 § ÄB. Regeln innebär att, om en arvlåtare under sin livstid skänkt bort egendomen under sådana omständigheter eller på sådana villkor att gåvan till syftet är att likställa med testamente, gåvan ska behandlas som om den var föremål för ett testamentsförordnande. Regeln blir tillämplig när givarens avsikt med gåvan har varit att ordna med successionen, dvs. att gåvan ges därför att givaren börjat tänka på sin död. Gåvogivarens avsikt behöver dock inte vara att försöka kringgå reglerna om laglott. De typer av gåvor som omfattas av regelns tillämpning är två till antalet. Dels omfattas gåvor som ges när givaren ligger för döden eller annars trodde att döden var nära förestående samt dels gåvor som innebär att givaren fram till sin död behåller den huvudsakliga nyttan av den bortgivna egendomen. Vad det sagda innebär är att du är i princip fri att förfoga över din andel av fritidshuset på sätt du själv önskar, vilket i detta fall innebär att skänka din hälftendel av fastigheten till den andre delägaren. Jag tycker mig av din fråga kunna utläsa att avsikten att skänka din hälftendel av fastigheten till den andre delägaren betingas av det besked om en allvarlig sjukdom du har fått. Detta är en sådan disposition som skulle kunna omfattas av regeln om det förstärkta laglottsskyddet i 7 kap. 4 § ÄB, dvs. att du har börjat tänka på din död och genom gåvan börjat ordna med successionen. Regelns tillämplighet innebär att den bortgivna egendomen ska räknas som om den alltjämt ingick i kvarlåtenskapen efter arvlåtaren. Därvid kan gåvomottagaren bli återbäringsskyldig beträffande vad som saknas när en bröstarvinge ur kvarlåtenskapen inte kan få ut sin laglott. Finns inte egendomen kvar ska istället ersättning för egendomens värde utgå. Slutsatsen blir således att din gåva kan föranleda arvsrättsliga komplikationer för mottagaren endast om regeln om det förstärkta laglottsskyddet anses tillämplig, annars inte. Skulle dina bröstarvingar inte kunna utfå sin laglott medför detta att gåvomottagaren blir återbäringsskyldig för ett värde motsvarande den andel av fastigheten som han erhållit i gåva. Att regeln om det förstärkta laglottskyddet med säkerhet är tillämplig i detta fall kan jag inte uttala mig om. När det kommer till den skatterättsliga delen av din fråga gäller följande. Vid s.k. blandade överlåtelser, dvs. överlåtelser av egendom till ett pris som understiger marknadsvärdet, innebär överlåtelsen delvis en gåva och delvis en försäljning. Vid kapitalvinstbeskattning behandlas blandande överlåtelser av fastigheter enligt den s.k. huvudsaklighetsprincipen, till skillnad från den s.k. delningsprincipen som används vid blandad överlåtelse av all annan egendom än fastigheter. Vad huvudsaklighetsprincipen innebär är att fastigheten, eller andelen av fastigheten i detta fall, i sin helhet anses överlåten genom antingen gåva eller försäljning. Avgörande för denna bedömning är ersättningens storlek i förhållande till fastighetens taxeringsvärde. Om ersättningen understiger fastighetens taxeringsvärde, innebär det att hela fastigheten anses överlåten genom gåva. Motsvarar ersättningen taxeringsvärdet eller mer, anses fastigheten i sin helhet överlåten genom försäljning. I ditt fall innebär det att om ersättningen, om någon sådan utgår, understiger fastighetens halva taxeringsvärde, anses din andel överlåten genom gåva. Detta utlöser inte någon kapitalvinstbeskattning utan försätter den andre delägaren i din skattemässiga situation enligt kontinuitetsprincipen, uttryckt i 44 kap. 21 § inkomstskattelagen. För att vara säker på att inte utlösa någon skatteeffekt vid överlåtelsen bör därmed eventuell ersättning understiga din andel av taxeringsvärdet. Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare