Konsuments rätt att neka avhjälpande

Jag är i en tvist med en hantverkare som gjorde ett dåligt arbete i mitt kök förra året. Jag betalade en skälig summa för det jag var nöjd med, men håller inne med resten. Enligt 20e paragrafen konsumenttjänstlagen, så har han rätt att avhjälpa felen. Men han var mycket hotfull när jag ville diskutera med honom 27/12-12 och jag blev väldigt rädd för honom. Jag kan inte tänka mig att ha honom i mitt hem igen. Har jag rätt att vägra det? Vid besiktning 15/3-12, så fastslog besiktningsman att all montering behövde göras om och att det inte var fackmannamässigt utfört. Hantverkaren är konstträhantverkare – kan han räknas som fackman enligt paragraf 4?

Lawline svarar

Hej! *Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!* I straffrättsligt hänseende kan du givetvis hindra honom för att ta sig in i din bostad. Detta gäller även hantverkaren går in i din bostad på eget bevåg eller kvarstannar efter tillsägelse (1). I civilrättsligt hänseende kan följande anmärkas. Lagen ger hantverkaren rätt att på avhjälpa felet, precis som du säger, så länge det inte uppstår en olägenhet för honom. I ditt fall är det precis tvärtom: Det är du som drabbas av en olägenhet genom att låta honom arbeta i ditt hem då du gått och blivit rädd för honom. Situationen är inte direkt reglerad i lagtext. Förabetena till lagen är däremot kristallklara. Om du som konsument drabbas av olägenhet genom hantverkarens avhjälpande behöver du inte tåla detta (2). Slutsatsen måste alltså bli att du kan vägra honom att ta dig in i din bostad dels på straffrättslig grund men också på civilrättslig grund utan att du drabbas. Eftersom avhjälpande inte är aktuellt i detta fall, då du är rädd för honom, kan du istället kräva prisavdrag som motsvarar felet (3). Vad det gäller din sista fråga, om en konstträhantverkare kan räknas som en fackman, kan följande sägas. Lagens utgångspunkt är inte vad hantverkaren kallar sig. Poängen är att hantverket skall *utföras* på ett fackmmässigt sätt. Det är alltså inte titeln på hantverkaren. Rent teoretiskt skulle en elektriker kunna renovera ditt kök. Huvudsaken är att arbetet är fackmannamässigt. (1) se 4 kap. 6§ 1st brottsbalken. (2) se Prop. 1984/85:110 s. 227-228 (3) se 21§ konsumenttjänstlagen *Allt gott!* Filip Henriksen
Lawline RådgivareRådgivare