Förskott på arv - gåva som är större än kvarlåtenskapen

Hej. Jag och mina systrar fick ett fritidshus i gåva av våra frånskilda föräldrar. Vår far har nu avlidit och enl testamente ska sambon ärva och gåvan beaktas som ett förskott på arvet. Kan vi bli betalningsskyldiga sambon på något sätt? T ex om fritidshuset är värt mer än kvarlåtenskapen i dödsboet.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga! Får man ett förskott på arv i egenskap av bröstarvinge (i ert fall i egenskap av barn) så ska detta förskott i första hand räknas av den laglott som man har rätt till, enligt 7 kap. 2§ ärvdabalk (1958:637), (ÄB). Laglott är den del av arvet som man alltid har rätt till som bröstarvinge och som testatorn (er far) inte kan testamenteras bort enligt 7 kap. 1§ ÄB. Är värdet på förskottet av arv större än laglotten som man har rätt till så behöver man enligt 6 kap. 4§ inte betala tillbaka det belopp som överstiger laglotten. Ni borde alltså inte kunna bli betalningsskyldiga till sambon för gåvan som ni fått av er far. Ärvdabalken hittar ni på: https://lagen.nu/1958:637 Vänligen
Sofia LiljaRådgivare