Fördelning av egendom vid upplösning av samboförhållande

Hej! Min sambo och jag har efter tio år separerat. Han flyttade ur vår villa som vi äger hälften var på och står på halva lånen var. Vi har ett gemensamt barn, 9 år och min dotter sedan tidigare, 18 år. Jag och barnen bor kvar i huset och vill fortsätta med det, men ex.sambon vägrar låta mig lösa ut honom, utan vill att vi säljer. Vi kommer heller inte överens om bohaget. Han har tagit båten, bilen, fritidshuset, alla pengar vi hade hemma i byrån(ca120000:-) han har tagit vår hästens säng och en platt-tv och vår gemensamt inköpta soffa. Nu vill han dessutom dela på resterande lösöre, trots att värdet på krukor och lampor ej kommer upp i värdet på vår hästenssäng. Uppskattar att hans tillgångar överstiger 600000:- och mina är 0:- Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, Sambolagens (2003:376) 8 § stadgar att all samboegendom skall delas då samboförhållandet upphör (se https://lagen.nu/2003:376#P8S1). Samboegendom är gemensam bostad som förvärvats i detta syfte, samt gemensamt bohag. *Gemensamt bohag* utgörs av möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för användning i det gemensamma hemmet. Sådant bohag som endast den ena sambon använder utgör inte samboegendom. Egendom som används endast eller till största del till fritidsändamål är inte heller att betrakta som samboegendom. *Gemensam bostad* Den bostad som båda samborna tillsammans bor i. För att denna skall ingå i bodelning krävs dessutom att den införskaffats för att tjäna som gemensam bostad för samborna. *Övertagande av bostad* Den sambo som bäst behöver bostaden eller bohaget har rätt att få den mot avräkning på sin lott (16§ sambolagen). Detta om det inte är oskäligt mot den andra sambon. Den sambo som som barnen i huvudsak kommer att bo hos är ofta, men inte alltid, den som får bostaden på sin lott. Den sambo som får bostaden på sin lott har rätt att ersätta den andra sambon med pengar istället för med sin samboegendom. *Samäganderätt* Den egendom som inte skall ingå i bodelningen för att den inte utgör samboegendom, men som ändå ägs gemensamt av samborna innehas med samäganderätt. Enligt Lag (1904:48 s.1) om samäganderätt krävs samtliga delägares samtycke för att få förfoga över sådan egendom. Om delägarna i gods som innehas med samäganderätt inte kan komma överens kan en av dem ansöka hos tingsrätten att egendomen skall säljas på offentlig auktion (se https://lagen.nu/1904:48_s.1#P3S1). *Slutsats och råd* Varken fritidshuset, båten, bilen eller pengarna utgör samboegendom och skall därför inte ingå i en bodelning. Däremot kan de innehas med samäganderätt. Om så är fallet har du rätt att få ut värdet av din andel. Mitt råd är att du vänder dig till närmsta tingsrätt och förklarar ditt ärende. De kommer då att hjälpa dig vidare i processen för att få egendomen såld på offentlig auktion. Vad gäller sängen, soffan och TVn är dessa däremot samboegendom och skall ingå vid bodelning. Vill ditt ex ha t.ex. sängen själv är han skyldig att kompensera dig med antingen pengar eller hans del av samboegendomen motsvarande halva sängens värde. Om bostaden är samboegendom (för definition se ovan) skall den ingå i bodelningen. Om du bedöms vara i större behov av bostaden har du rätt att få den på din lott. Om det blir så är du skyldig att kompensera ditt ex med din samboegendom eller med pengar motsvarande halva bostadens värde. Om bostaden inte är samboegendom - d.v.s. att den förvärvades innan ni blev sambor och inte heller köptes i syfte att bli er gemensamma bostad - gäller samma regler för denna som för t.ex. bilen och båten. Lycka till!
Erik LindgrenRådgivare