Ansvar för jacka i garderob

Hej! Jag studerar på Uppsala universitet och var här om dagen på en gasque på en av Uppsalas nationer. Jag hängde in jacka samt kavaj i garderoben men när kvällen led mot sitt slut var det bara jackan jag fick tillbaka. Är nationen/klubben ersättningsskyldig för mitt borttappade plagg? Vid garderoben stod det en lapp som löd "ansvarar är för värdesaker". Jag betalade inga pengar direkt till garderoben, men däremot betalade jag gasquebiljetten. Jag antar att man kan se det som att garderoben inkluderades i biljettpriset. Garderoben var dessutom bemannad under hela kvällen. Oerhört tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Mot den bakgrund du anger anses ett avtal om förvaring ha träffats. Enligt avtalet ansvarar nationen/klubben för din jacka och kavaj under tiden du lämnat in dessa i garderoben. Att lämna in en jacka utgör en tjänst och därmed blir konsumentjänstlagen tillämplig. Eftersom du inte återfått ditt inlämnade plagg har garderobsinnehavaren i enlighet med 32 § konsumenttjänstlagen (1985:716) att svara för den skada som drabbat dig. Du kan läsa mer här: https://lagen.nu/1985:716. Vänligen Ester Sandgren
Ester SandgrenRådgivare