FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott29/10/2012

Det straffrättsliga ansvaret för tjänstefel

Hej ! Jag har en fråga ang. tjänstefel. Som bekant är tjänstefel som bedöms vara "ringa" inte straffbart. Det krävs alltså ett tjänstefel av "Normalgraden" för att en Polis skall kunna dömas för tjänstefel i rätten. Nu till min fråga; Varför har man valt att låta "ringa tjänstefel" vara fritt från straffansvar när flertalet andra brott av "ringa" karaktär medför straffrättsliga påföljder ( t.ex ringa narkotikabrott, ringa misshandel, ringa vapenbrott m.m. ) Är det tänkt att man skall acceptera att Poliser begår tjänstefel så länge de inte är att anse som tillräckligt allvarliga, utan bara "ringa"...

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det straffrättsliga ansvarsområdet för tjänstefel har begränsats till situationer då en gärning för en enskild eller för det allmänna har medfört otillbörlig förmån eller förfång som inte är att anse som ringa. Denna begränsning har motiverats av lagstiftaren med att det straffrättsliga ansvaret bör vara förbehållet situationer där konsekvenserna av den oriktiga myndighetsutövningen är mer betydande. Om du är intresserad av ytterligare information angående övervägandena till lagstiftningen om tjänstefel samt om varför tjänstefel som är att anse som ringa inte ska omfattas av det straffrättsliga ansvaret hänvisar jag till Regeringens proposition 1988/89:113 om ändring i brottsbalken (tjänstefel), sidan 16 och framåt. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare