Skevdelning och sambolagen

Har tagit del av reglerna i ÄktB 12:1 ang skevdelning. Undrar om dessa regler är tillämpliga även vid bodelning efter ett samboförhållande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Skevdelningsregeln i äktenskapsbalken (ÄktB) är _inte_ tillämplig på samboförhållanden (1:1 ÄktB). Däremot finns en snarlik bestämmelse i 15 § sambolagen. I 15 § sambolagen stadgas att _"[i] den mån det med hänsyn särskilt till samboförhållandets längd men även till sambornas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att en sambo när samlevnaden upphör skall lämna egendom till den andra i den omfattning som följer av 12-14 §§, skall bodelningen i stället göras så att den förstnämnda sambon får behålla mer av sin egendom. Är en sambo försatt i konkurs när bodelningen skall förrättas eller finns det andra särskilda skäl att inte dela sambornas egendom, skall varje sambo behålla sin egendom som sin andel"_. Bestämmelsen är som sagt mycket lik 12:1 ÄktB och i förarbetena har uttalats att vad som sägs angående 12:1 ÄktB "i princip" också gäller 15 § sambolagen (prop 1986/87:1 s 262). Vissa skillnader finns dock. _För det första_ kan 15 § sambolagen tillämpas även vid dödsfall, till skillnad från 12:1 ÄktB. _För det andra_ måste tillämpningen av 15 § sambolagen anpassas med hänsyn till skillnaderna mellan en "äktenskapsdelning" och en "sambodelning". Vid en "sambodelning" skall ju i princip endast bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning delas (sambolagen 3 & 8 §§), till skillnad från vid en "äktenskapsdelning" då i princip all egendom skall delas, som inte är enskild (7:1 & 10:1 ÄktB). Denna skillnad sätter t.ex. den s.k. femårsschablonen från äktenskapsområdet delvis ur spel eftersom den schablonen _inte_ brukar användas på bostad och bohag som har anskaffats för gemensamt användande (prop 1986/87:1 s 262-263). Huvudregeln kan dock sägas vara att samma överväganden bör göras vid tillämpningen av de båda närbesläktade paragraferna. Mvh Mattias Äktenskapsbalken finns på https://lagen.nu/1987:230 Sambolagen finns på https://lagen.nu/2003:376
Lawline RådgivareRådgivare