Jämkning av förmånstagarförordnande

Min far som dog 1986 och gick i pension 1985 hade livränteförsäkringar som hade min systers barn som medförsäkrade. De fick alltså under 10 års tid utbetalningar från dessa försäkringar hos RKA. Har mina barn som ju blivit bortglömda någon chans till kompensation. Min mor är fortfarande i livet. Tack för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du valt att ställa dina frågor här på Lawline. Eftersom din fars försäkring är förhållandevis gammal tillämpas äldre rätt, vilket betyder att den lag som reglerar livförsäkringsavtalet i fråga är lag (1927:77) om försäkringsavtal, se https://lagen.nu/1927:77. Enligt 104 § 2 st. lag om försäkringsavtal finns en möjlighet för bröstarvinge att jämka ett förmånstagarförordnande (din systers barn är förmånstagare) som leder till ett oskäligt resultat för bröstarvingen. Vad en bröstarvinge är framkommer i 2 kap. 1 § Ärvdabalken (1958:637), se https://lagen.nu/1958:637; en bröstarvinge är arvlåtarens avkomlingar. Detta betyder att dina barn inte kan jämka förmånstagarförordnandet, men det kan däremot du göra, såsom din fars avkomling. Dock är det så enligt 104 § 4 st. lag om försäkringsavtal att talan om sådan jämkning måste väckas inom ett år från det att bouppteckningen efter försäkringstagaren avslutades, eller dödsanmälan gjordes. Om inte talan väckts inom denna tid går rätten till jämkning förlorad, vilket den alltså tyvärr har gjort i detta fall. Det finns alltså ingen möjlighet till kompensation i detta fall.
Lawline RådgivareRådgivare