Förskott på arv och förstärkt laglottsskydd

Min farmor har avlidit och bröstarvingar är jag, min bror (pappa har avlidit) och pappas syster.Min syster har för ett halvår sedan fått 200000kr.Inget gåvobrev finns. Det finns 100000kr vid bouppteckningen och min faster vill ha 50000. Vi vill att de 200000 ska tas med i bouppteckningen men det vill inte hon. Vi vill att de avräknas så att jag och min bror får dela på de 100000.Vad gäller. Vad betyder förstärkt laglottsskydd i vårt fall; min faster får 250000 och vi dela på 50000. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Förskott på arv regleras i ärvdabalkens 6 kapitel. I 6 kap. 1 § ärvdabalken kan man utläsa att det som arvlåtaren under sin livstid gett en bröstarvinge ska avräknas som förskott på dennes arv efter arvlåtaren. Bestämmelsen uttrycker en presumtion för att gåva till bröstarvinge är förskott på arv. Det är således viktigt att gåvogivaren avger en viljeförklaring om gåvan inte är ett förskott på arv. Har förskott givits ska enligt 6 kap. 5 § ärvdabalken arvslotternas storlek beräknas genom att öka kvarlåtenskapen, före delningen, med förskottets värde. 7 kap. 2 § ärvdabalken stadgar dessutom att bröstarvinge är skyldig att på sin laglott avräkna vad han av arvlåtaren mottagit i förskott på sitt arv. Enligt dessa regler ska de 200 000kr som din faster mottagit innan din farmors död räknas som förskott på arv. För att beräkna arvslotterna ska kvarlåtenskapen på 100 000kr ökas med förskottet på 200 000kr. Arvslotterna räknas då enligt följande: 100 000kr + 200 000kr/2 = 150 000kr till din faster och 150 000kr till dig och din bror att dela på. Det som arvinge mottagit i förskott kan dock inte återkrävas trots att förskottet inte fullt går att avräkna på hans laglott, se 6 kap. 4 § ärvdabalken. Detta innebär att det är du och din bror som ska dela på de 100 000kr som finns kvar efter din farmor vid bouppteckningen. Förstärkt laglottsskydd, som du pratar om, regleras i 7 kap. 4 § ärvdabalken. Det förstärkta laglottsskyddet omfattar gåvor som till syftet är att likställa med testamente. För att regeln ska bli tillämplig krävs att givarens avsikt med gåvan varit att fördela sin kvarlåtenskap. Regeln omfattar två olika typer av gåvor, dels gåvor som äger rum strax innan givarens död och dels gåvor där givaren fram till sin död kan räkna med att få ha nyttan av den bortgivna egendomen. Om regeln om förstärkt laglott är tillämplig, kan den som mottagit gåvan bli återbäringsskyldig till ett belopp som motsvarar bröstarvingarnas laglott. Vid beräkning av laglotten ska värdet av den bortgivna egendomen läggas till kvarlåtenskapen, vilket här ger 100 000kr + 200 000kr = 300 000kr. Enligt 7 kap. 1 § ärvdabalken utgör bröstarvingens laglott hälften av dennes arvslott vilket medför att varje bröstarvinges laglott är 75 000kr (arvslott: 300 000kr/2 = 150 000kr och laglott: 150 000kr/2 = 75 000kr). Detta innebär att du och din bror kan kräva 75 000kr ur kvarlåtenskapen för att utfå er laglott. Båda dessa institut, förskott på arv och det förstärkta laglottsskyddet, kan komma att bli tillämpliga samtidigt då en bröstarvinge fått en gåva. Om förskottet inte kan avräknas är det alltid möjligt att pröva om det förstärkta laglottsskyddet är aktuellt. Ärvdabalken finner du här: https://lagen.nu/1958:637. Med vänlig hälsning,
Nathalie StåhlRådgivare