Särkullbarns laglott

Hejsan!! Jag o min fru skrev ett testamente när vi var SAMBOR. Nu är vi gifta. I testamente står: Den av oss som överlever den andre skall erhålla den andres alla tillgångar med fri förfoganderätt. Vad gäller om min fru går bort. Hon har tre särkullebarn. jag ett. Har dom rätt tll arvlott eller laglott? Jag åberopar Äktb.12:2. Det enda vi äger GEMENSAMT är vår bostadsrätt. Våra bankkonton har var o en för sig. Hur blir det med bankkontona? När kan särkullebarn kräva Arvslott?

Lawline svarar

Ditt och din frus testamente får effekten att hennes barn inte får ut hela sin arvslott vid hennes dödsfall utan får vänta till efter din bortgång (om hon skulle gå bort först). De har däremot rätt till sin laglott, hälften av din frus tillgångar, redan vid din frus bortgång, 7:1 Äktenskapsbalken. För att få del av den måste de påkalla jämkning av testamentet, 7:3 Äktenskapsbalken. Vilken del av din frus tillgångar som hennes barn erhåller som laglott är upp till er att komma överens om, och i sista hand upp till dig att bestämma. Äktenskapsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1958:637 Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare