FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/10/2012

Bodelning under äktenskap

Vi är överens om fördelning och har för avsikt att göra bodelning under äktenskapet, och även separera dvs bo på varsitt håll. Den gemensamma bostadsrätten skall övertas av den ena maken, medans den andre köper ny bostad.Vi vill härefter att både skulder och tillgångar skall vara ens enskilda.Räcker det att vid bodelning komplettera med äktenskapsförord för att uppnå detta och för att slippa göra en ny bodelning om skilsmässa ändå skulle bli aktuell i framtiden?

Lawline svarar

Hej! Om ni gör en bodelning under äktenskapet och kompletterar med ett äktenskapsförord behöver ni inte göra någon ny bodelning vid eventuell skilsmässa. Detta förutsätter dock att äktenskapsförordet gör all egendom till enskild. Med vänlig hälsning,
Emily TöyräRådgivare