UPPSÄGNING AV VISSTIDSANSTÄLLNING

Jag står inför att ta ett jobb på visstid, fram till sommaren. I avtalet som jag ser det står inget mer specificerat än hur länge och tjänstgöringsgrad. Vilka regler gäller för uppsägning? Jag får nämligen svar om ett annat arbete inom en månad där det handlar om en tillsvidaretjänst och vill veta vad jag förbinder mig till om jag skriver på hos den första arbetsgivaren.

Lawline svarar

Hej! Som huvudregel gäller att en tidsbegränsad anställning inte kan sägas upp i förtid, utan anställningen upphör när den avtalade tiden löper ut. Det går att avtala om att en tidsbegränsad anställning skall kunna avbrytas i förtid (4 § lagen om anställningsskydd, LAS). Eftersom ingenting har avtalats om uppsägning i ditt fall, gäller huvudregeln om att anställningen inte kan sägas upp i förtid. Vänligen,
Elli TolonenRådgivare